چوغ الف

پاره هایی از لا به لای کتاب ها، در زمینه ی مردم شناسی

چوغ الف

پاره هایی از لا به لای کتاب ها، در زمینه ی مردم شناسی

نویسندگان

فرهنگ مادی و غیر مادی

چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۰۵:۰۲ ب.ظ
"فرهنگ مادی به مجموعه ی پدیده هایی اطلاق می گردد که محسوس و ملموس و قابل اندازه گیری با موازین کمی و علمی است. مانند: فنون، ابزارهای کاربردی و تولیدی، داروهای شیمیایی، فنون پزشکی، وسایل موتوری، ابداعات برقی و ... 
فرهنگ غیرمادی به موضوعات و مسائلی گفته می شود که قابل اندازه گیری با موازین می نیست و به آسانی نمی توان آنها را مقایسه و ارزیابی نمود، مانند: معتقدات، ضوابط خویشاوندی، زبان، هنر، ادبیات، رسوم و ... که در واقع هویت فرهنگی یک جامعه را تشکیل می دهد و بالطبع از دست دادن یا به عاریت گرفتن آن، ضایعه ای است که قومیت یک گروه اجتماعی را تهدید می کند. در صورتی که فرهنگ مادی را می توان و باید با گرفتن از فرهنگ های دیگر توسعه داد و غنی ساخت.
بعضی از تقسیم بندی ها فقط فرهنگ غیر مادی را "فرهنگ" نامیده و مطالعه ی آن را کار مردم شناسی و فرهنگ غیر مادی را "تمدن" دانسته و مطالعه و تحقیق درباره ی آن را موضوع جامعه شناسی می دانند.

یادآوری: تقسیم بندی فرهنگ به مادی و غیر مادی، در فصل بندی یک تحقیق یا برای آسانی مطالعه و ارزیابی مقطعی مقدر است وگرنه در مجموع، نمی توان فرهنگ مادی و غیر مادی را از یکدیگر مجاز ساخت. به هم پیوستگی فرهنگ مادی و غیر مادی هرچند به ظاهر مشخص نباشد، ولی این پیوند و تأثیر (مستقیم یا غیر مستقیم) به تدریج و با توجهی اندک بر ملا می گردد. به عنوان مثال: ویرانی قنات نه تنها به بنیه ی اقتصادی و اجتماعی جامعه لطمه می زند، بلکه سنن اعتقادی و باورهای قومی را نیز دستخوش تزلزل می سازد."