چوغ الف

پاره هایی از لا به لای کتاب ها، در زمینه ی مردم شناسی

چوغ الف

پاره هایی از لا به لای کتاب ها، در زمینه ی مردم شناسی

نویسندگان

تیرو جشن

چهارشنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۲، ۰۸:۴۲ ب.ظ

" در بین زردشتیان کرمان، تا چند سال پیش، مراسمی در دهه ی دوم تیرماه برگزار می شد که به آن "تیرو جشن"می گفتند و هنوز به کلی فراموش نشده؛ "...در تیرو جشن، تا آن جا که به خاطر دارم، جوان ترها، نخی به دست یا دکمه ی خود می بستند و چندیدن روز بعد، یعنی روز "باد" ( بیست و دوم تیرماه ِ دینی، مطابق نوزدهم تیرماهِ رسمی ) که آن را "تیرُوْ باد" می گویند، با درخواست آرزوها، آن نخ را در گوشه ی صحرا، یا پشت بام ها، به باد می دادند*. بعضی بچه ها، بادبادک های رنگین نیز درست می کردند و مسابقه می دادند. دید و بازدید و خوردن آجیل، سرگرمی عمومی، خصوصاً سرگرمی بچه ها بود. آب پاشی به یکدیگر، از پشت بام ها، در خانه و گذر نیز مرسوم بود که هنوز هم هست. " 

* در تیرماه که فصل برداشت محصول گندم است، برای باد دادن خرمن و جدا کردن دانه از کاه ( اوشین کردن به اصطلاح کرمان، اوسه کردن به اصطلاح فارس، جنگرزن به اصطلاح بختیاری )، وزش مناسب باد، نقش و اهمیت اساسی دارد. اگر باد نوزد یا تند بوزد، کار متوقف می ماند. شاید مراسم روزِ باد ( تیروباد) بازمانده ی قسمتی از جشن برداشت محصول باشد. و توجه نمودن و اهمیت دادن به وزش باد به آن مناسبت باشد. 


مطالب مرتبط: جشن های باستانی و اسطوره ایجشن تیرگانجشن تیرگان در عصر حاضرخوردنی های جشن تیرگانجشن تیرگان و شگون چوب خوردن از لالجشن تیرگان و فال حافظ . جشن تیرگان و رسم آب پاشانآب تیرماهی


. آیین ها و جشن های کهن در ایران امروز